Kwaliteitshandboek TiGO Academy

Voorwoord

Welkom bij TiGO Academy. Met veel plezier delen we in dit document onze visie op kwaliteit, scholing en groei voor de periode 2025-2029. Een tijd waarin preventie, mentale veerkracht en samenwerking belangrijker zijn dan ooit.

Bij TiGO Academy draait het niet om ingewikkelde theorieën, maar om praktische handvatten die je vandaag al kunt toepassen. Leren krijgt immers pas echt waarde als het aansluit bij jouw dagelijks leven, of je nu een ouder bent, een jongere of een professional.

Onze trainingen worden gegeven door ervaren trainers en coaches die stevig zijn geworteld zijn in de praktijk. Ze zijn werkzaam in de zorg en welzijn en in het onderwijs of brengen hun kennis in vanuit coaching, mediation of ervaringsdeskundigheid. Wat hen verbindt is passie voor het vak, liefde voor mensen en een oplossingsgerichte blik.

We bieden een combinatie van fysieke bijeenkomsten en 'blended' trainingen, vaak met deelnemers uit verschillende leefwerelden: ouders, jongeren en professionals. Zo ontstaat echt contact en wederzijds begrip.

Onze kracht zit in eenvoud, verbinding en kwaliteit. Niet groter dan nodig, maar wel met impact. Zo bouwen we samen aan een veerkrachtige samenleving waarin mensen sterker worden door kennis en ontmoeting.

Namens het team van TiGO Academy,

Marjolein Mulderij
Directeur TiGO Gezinsondersteuning & initiatiefnemer TiGO Academy
Barneveld, juni 2025

1. Organisatie

1.1. Organisatiebeschrijving

Bij TiGO Academy draait alles om praktische kennis, groei en mentale gezondheid. We zijn een kleinschalige, zelfstandige organisatie die nauw samenwerkt met TiGO Gezinsondersteuning, maar met een eigen missie en aanbod. Ons scholingsaanbod sluit aan bij de behoefte van ouders, jeugdigen en professionals om sterker, veerkrachtiger en zelfstandiger in het leven te staan.

We bieden trainingen en coaching aan, zowel fysiek als online, gericht op:

  • Preventie van zwaardere hulpvragen.
  • Mentale veerkracht en persoonlijke ontwikkeling.
  • Praktische toepasbaarheid van theorie in de praktijk.
  • Samenwerking tussen zorg, gezin en onderwijs.

Onze inspiratie komt voort uit actuele inzichten binnen de jeugdzorg en educatie, waar mentale gezondheid, toegankelijke e-health en inzichtelijke educatie centraal staan.

1.1.1. Blended learning

Via ‘blended learning’ bieden we een combinatie van fysieke bijeenkomsten en online leertrajecten. Ook bieden we gecombineerde fysieke trainingen waaraan ouders, jongeren en professionals samen deelnemen:

  • E-healthmodules die helpen bij thema’s zoals stress, ADHD, ASS, faalangst of scheiding.
  • Positieve gezondheid als uitgangspunt: focus op wat wél werkt.
  • Persoonlijke leertrajecten met ruimte voor reflectie en autonomie.

Voor jeugd- en gezinsprofessionals hebben we een modulair aanbod in drie categorieën:

  • Persoonlijke ontwikkeling: trainingen gericht op bijvoorbeeld stressmanagement, assertiviteit, reflectie, veerkracht en balans tussen werk en privé.
  • Ondernemersvaardigheden: zoals het opstellen van een ondernemings- of strategisch plan, positionering als zelfstandig professional en basistrainingen boekhouden of marketing.
  • Vakinhoudelijke scholing: gericht op verdieping in het vak, waaronder trainingen over de Jeugdwet, beroepsethiek, gespreksvoering, systemisch en oplossingsgericht werken.

Voor ouders, jongeren en kinderen hebben we een breed aanbod aan trainingen en coaching binnen vijf herkenbare categorieën:

  • Opvoeding: ondersteuning bij dagelijkse opvoedvragen, gezinsdynamiek en ouderschap.
  • Inzichtelijke trainingen: trainingen over onderwerpen als ADHD, autisme, hoogbegaafdheid of faalangst, bedoeld om kennis, begrip en handelingsmogelijkheden te vergroten.
  • Digitale veiligheid: omgaan met sociale media, schermtijd, cyberpesten en digitale grenzen.
  • Gespreksvoering: praktische vaardigheden om open, gelijkwaardige gesprekken te voeren binnen gezinnen.
  • Sociale interactie: trainingen over omgaan met anderen, samenwerken, emoties herkennen en zelfvertrouwen.

Voor nu worden de trainingen klassikaal en fysiek aangeboden. In de toekomst voegen we e-learningmodules toe, zodat deelnemers zelfstandig en op eigen tempo kunnen leren.

1.1.2. Gecombineerde trainingen

Sommige trainingen zijn bedoeld voor gezamenlijke deelname van ouders, jongeren en jeugd- en gezinsprofessionals. Door samen te leren ontstaat er meer begrip voor elkaars perspectief, worden de communicatie en samenwerking versterkt en ontstaat er ruimte voor verbinding. Deze ‘blended’ trainingen organiseren we niet alleen als open aanbod, maar kunnen ook incompany worden aangeboden aan organisaties of worden ingezet binnen een PGB-team. Denk aan thema’s zoals samenwerken in de opvoeding, digitale weerbaarheid, samen veilig opgroeien of inzichtelijke trainingen over bijvoorbeeld autisme (ASS), ADHD en faalangst. We stemmen de trainingen af op de specifieke samenstelling en behoefte van de groep of organisatie.

Onze trainingen zijn laagdrempelig, oplossingsgericht en altijd toepasbaar in de praktijk. We bieden zowel online leertrajecten als klassikale, fysieke trainingen aan waarin ruimte is voor interactie, praktijkoefeningen en persoonlijke reflectie. De bijeenkomsten vinden plaats op locaties verspreid over de regio en zijn toegankelijk voor zowel ouders en jeugdigen als professionals. Dankzij deze combinatie kunnen deelnemers kiezen wat het best bij hun leerstijl en behoefte past, oplossingsgericht en altijd toepasbaar in de praktijk. Zo kunnen zorgprofessionals en gezinnen elkaar versterken, met kennis die beklijft, in een omgeving die veilig en vertrouwd voelt.

1.1.3. De missie van TiGO Academy

TiGO Academy biedt scholing, training en coaching voor ouders, jeugdigen, kinderen en jeugd- en gezinsprofessionals. Alles wat we doen is praktisch, laagdrempelig en direct toepasbaar in de praktijk. Onze trajecten geven deelnemers niet alleen vaardigheden, maar ook nieuwe inzichten die helpen om sterker, zelfstandiger en veerkrachtiger te leven of te werken. Zo manier dragen we bij aan duurzame ontwikkeling, betere samenwerking en het voorkomen van zwaardere hulpvragen.

1.1.4. De visie van TiGO Academy

Leren heeft pas betekenis als het aansluit op de praktijk én op de persoon. TiGO Academy maakt leren concreet, flexibel en verbindend: via fysieke bijeenkomsten, reflectieopdrachten en intervisie. We stemmen inhoud en werkvormen af op wat er écht nodig is. Soms is individuele coaching helpend. Soms werkt het beter om te leren in een groep met mensen die hetzelfde meemaken. En soms ontstaat er juist groei als ouders, jongeren en professionals sámen leren. In al deze vormen brengen we kennis, ervaring en perspectieven samen. Onze scholing, training en coaching leveren inzichten op die je direct kunt gebruiken. Thuis, op school of in je werk. Leren bij TiGO is doelgericht, mensgericht en altijd in beweging.

1.2. Informatieverstrekking: aanleverdossier scholing-/trainingsplan

Als een trainer, coach of docent voor TiGO Academy een training ontwikkelt, levert hij/zij in het scholingsplan onderstaande onderdelen aan. Dit dossier dient als basis om de kwaliteit van het aanbod te borgen en om te voldoen aan de eisen voor registratie in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO-registratie). Zo zorgen we dat iedere training inhoudelijk sterk, praktisch uitvoerbaar en goed overdraagbaar is.

1.2.1. Inhoud en structuur scholingsplan

Een duidelijke beschrijving van de opzet van de training is essentieel. Hiermee creëren we overzicht en houvast voor zowel de trainer als TiGO Academy:

  • Titel van de training: geef de naam van de training weer zoals die in het programma wordt omschreven.
  • Korte omschrijving: geef in drie tot vijf zinnen een samenvatting van het doel, de inhoud en de aanpak van de training. Wat leren deelnemers, en op welke manier?
  • Doelgroep: omschrijf voor wie deze training bedoeld is (bijvoorbeeld ouders met pubers, jeugdprofessionals, jongeren met stressklachten).
  • Leerdoelen per bijeenkomst/module: benoem per bijeenkomst wat de deelnemer na afloop weet, kan of anders doet. Denk aan gedragsdoelen of kennisdoelen.
  • Aantal bijeenkomsten en tijdsindeling: geef aan hoeveel sessies er zijn en hoelang elke sessie duurt. Geef ook pauzes aan.
  • Thematische opbouw per bijeenkomst: wat is de inhoudelijke rode draad per sessie? Welk onderwerp staat centraal en hoe bouwt dit logisch op?
  • Aanvangsniveau: moeten deelnemers voorkennis hebben of is de training voor iedereen toegankelijk? Vermeld of de training op mbo- of hbo-niveau wordt aangeboden.

1.2.2. Didactiek en toetsing

Beschrijf hoe je het leren organiseert en hoe je toetst of deelnemers de doelen bereiken:

  • Gebruikte werkvormen: omschrijf of je werkt met onder andere interactieve opdrachten, ervaringsleren, groepsgesprekken of e-learningonderdelen.
  • Reflectie- of praktijkopdrachten: geef aan welke opdrachten deelnemers eventueel maken tussen de bijeenkomsten of in hun werkpraktijk.
  • Beoordelingscriteria voor certificaat/SKJ-accreditatie: wanneer ontvangt iemand een certificaat? Wat wordt beoordeeld: aanwezigheid, participatie, reflectieverslag?

1.2.3. Evaluatie

Evaluatie helpt ons om het scholingsaanbod voortdurend te verbeteren:

  • Evaluatievorm: hoe vraag je deelnemers om feedback? Bijvoorbeeld een papieren formulier na afloop of een online evaluatie via een QR-code?
  • Gebruikte evaluatievragen of indicatoren: geef aan welke thema’s worden bevraagd. Bijvoorbeeld leeropbrengst, toepasbaarheid, tevredenheid.
  • Verwerking van de feedback: hoe wordt feedback besproken en gebruikt?

1.2.4. Accreditatie (optioneel)

Als er accreditatie wordt aangevraagd, moet de training voldoen aan aanvullende eisen:

  • Wordt accreditatie aangevraagd (SKJ/Registerplein)? Geef aan of dit voor deze scholing/training geldt.
  • Verantwoordelijke voor aanvraag: benoem wie de aanvraag verzorgt: TiGO Academy, de trainer, supervisor of deelnemer.
  • Verwachte punten of kwalificatie: hoeveel accreditatiepunten verwacht je voor deze training?
  • Bijgevoegde documenten: lever minimaal tien weken voor de startdatum alle benodigde documenten aan (programma, leerdoelen, cv van de trainer, motivatie). Voor het aanvragen van de SKJ-accreditatie krijg je van ons een apart formulier.

1.2.5. Praktische uitvoering


  • Benodigd materiaal: omschrijf alle benodigde faciliteiten (zoals flip-over, stiften, PowerPoint, laptops). Lever dit minimaal twee weken vooraf aan.
  • Gewenste groepsgrootte: geef aan wat de ideale groepsomvang is (bijvoorbeeld 8-12 deelnemers).
  • Randvoorwaarden locatie: wat is er nodig in de ruimte? Denk aan stoelen in een kring, goede akoestiek, wifi, beamerscherm, daglicht.
  • Begeleidingsvorm: klassikaal, blended (combinatie van doelgroepen of online en fysiek) of volledig online. Licht kort toe.

1.2.6. Lesmateriaal als bijlage

Alle materialen worden op tijd aangeleverd, zodat de docent/trainer/deelnemers en TiGO Academy goed voorbereid zijn:

  • PowerPointpresentatie (minimaal twee weken vooraf).
  • Readers of hand-outs (minimaal twee weken vooraf).
  • Werkbladen of invulformulieren (minimaal twee weken vooraf).
  • Casusmateriaal afstemmen met deelnemers en anoniem aanleveren.

1.2.7. Voor de training inleveren

Het volgende moet vooraf tijdig worden ingeleverd bij TiGO Academy:

  • Scholingsplan: uiterlijk twee weken voor de startdatum van de training, tenzij anders afgesproken.
  • Als TiGO Academy verantwoordelijk is voor accreditatie (SKJ): het SJK-accreditatieformulier, cv en diploma van de trainer, uiterlijk tien weken voor de start van de training/scholing. TiGO Academy bewaart het overzicht van elke training voor borging van de kwaliteit, overdraagbaarheid en accreditatiedoeleinden (CRKBO).

1.2.8. Na de training inleveren

Het volgende moet na een bepaalde periode worden ingeleverd bij TiGO Academy:

  • Casusmateriaal dat is ingeleverd tijdens de les (huiswerk): maximaal één week na de les.
  • Aanwezigheidsregistratie: ingevuld, maximaal één week na afloop van de les/training.
  • Evaluatieformulier van leerdoelen (en eventueel een model): uiterlijk één week na afloop van de training.
  • Certificaat: wordt standaard verzorgd door TiGO Academy (tenzij anders overeengekomen).

1.2.9. Aanbod op de website

We vinden het belangrijk dat onze deelnemers vooraf precies weten waar ze aan toe zijn. Daarom zorgen we dat alle informatie over onze trainingen duidelijk, eerlijk en makkelijk te vinden is. Op onze website www.tigoacademy.nl vinden zij per training informatie over:

  • De inhoud: wat leer je, welke onderwerpen komen aan bod?
  • De opzet: hoeveel bijeenkomsten zijn er, fysiek of online?
  • Voor wie: is het voor ouders, professionals of beide?
  • Kosten: wat betaal je en wat krijg je daarvoor terug?
  • Accreditatie: is de training erkend, bijvoorbeeld voor SKJ-herregistratie?
  • Wat je ontvangt: zoals een certificaat of bewijs van deelname.
Als voor een training nog niet duidelijk is wanneer die plaatsvindt, vermelden we dat er nog geen datum gepland staat. Wel kunnen geïnteresseerden dan alvast hun interesse kenbaar maken. Zodra er meer informatie is over de datum, trainer of locatie, brengen we ze als eerste op de hoogte. Zo zorgen we ervoor dat je niets hoeft te missen en je je tijdig kunt aanmelden.

Voorbeeld aanbod op de website

  • Titel: De Jeugdwet – Wat je echt moet weten als jeugd- en gezinsprofessional
  • Docent: Shaira Shoekai
  • Doelgroep: jeugd- en gezinsprofessionals, wijkteammedewerkers, casemanagers jeugd
  • Inhoud: je leert hoe je de Jeugdwet toepast in jouw dagelijkse praktijk, wat de uitgangspunten zijn, hoe je omgaat met privacygevoelige informatie en welke rollen en verantwoordelijkheden horen bij gemeente en professional. Ook gaan we in op het woonplaatsbeginsel, de norm van verantwoorde werktoedeling en de positie van de SKJ-registratie.
  • Werkwijze: interactieve training met praktijkcasussen
  • Duur: 1 dag, van 09.30 tot 16.30 uur
  • Startdatum: 2 oktober 2025
  • Locatie: online via een beveiligd platform (Zoom of Teams)
  • Kosten: 325 euro per deelnemer (excl. btw)
  • Accreditatie SKJ-geregistreerden: 9.75 SKJ-punten
  • Accreditatie niet SKJ-geregistreerden: bewijs van deelname of certificaat
  • Beschikbaarheid: 9 plekken beschikbaar

Inhoud training De Jeugdwet

Als jeugdprofessional kom je dagelijks in aanraking met situaties waarin je je moet afvragen wat je wel of niet mag doen of delen. Tijdens deze training krijg je helder en praktisch uitgelegd hoe de Jeugdwet in elkaar zit en hoe je die kunt toepassen. We behandelen wanneer en met wie je informatie mag delen, wie jeugdhulp mag aanvragen, wat jouw rol en bevoegdheden als jeugdprofessional zijn en wie verantwoordelijk is voor de kosten van de hulpverlening. Alles komt aan bod, zodat jij precies weet waar je aan toe bent.

Jouw praktijk

De Jeugdwet biedt ruimte en verantwoordelijkheid. Wat betekent dit voor jouw dagelijkse werk? In deze training vertalen we de wet naar jouw eigen praktijk. We gaan in op de verantwoordelijkheden van jou als professional en van de gemeente. We bespreken hoe jouw SKJ-registratie hierin past, wat er bedoeld wordt met de norm van verantwoorde werktoedeling, en hoe je het woonplaatsbeginsel moet toepassen. Ook actuele wetswijzigingen en begrippen zoals preventie, vrijwillige en gedwongen hulp, en de rol van artsen of gecertificeerde instellingen worden toegelicht. We werken met herkenbare voorbeelden uit je eigen casuïstiek, zodat je niet alleen snapt wat er in de wet staat, maar ook hoe je dit meteen kunt toepassen in je werk.

1.3. Werving en communicatie

Ons aanbod is zichtbaar en toegankelijk voor iedereen die er iets aan kan hebben: ouders, jongeren, professionals en verwijzers. We werven op een eerlijke, persoonlijke en transparante manier. We vertellen wat we doen, voor wie het bedoeld is en wat je kunt verwachten, zonder loze beloften of grote woorden.

De meeste deelnemers vinden ons via mond-tot-mondreclame, TiGO Gezinsondersteuning, het netwerk van Collectief Draagkracht en sociale media. Professionals zoals jeugdconsulenten, wijkteams, huisartsen en scholen wijzen ouders of collega’s regelmatig op ons scholingsaanbod. Trainers en betrokken professionals delen daarnaast hun enthousiasme en ervaringen met TiGO Academy via hun eigen netwerken.

We willen dat iedereen zich welkom voelt. Daarom is onze communicatie helder, laagdrempelig en afgestemd op de belevingswereld van de doelgroep. Of je nu iets komt halen of iets wilt bijdragen: je bent welkom bij TiGO Academy.

1.3.1. Onze communicatiekanalen


  • Mond-tot-mondreclame: onze belangrijkste en meest waardevolle vorm van zichtbaarheid.
  • Website www.tigoacademy.nl: voor een actueel overzicht van trainingen, aanmeldformulieren en praktische info.
  • LinkedIn en Facebook: we delen regelmatig trainingen, tips, ervaringen en inzichten.
  • Folders of flyers: beschikbaar op aanvraag, bijvoorbeeld voor doorverwijzers en deelnemende organisaties.

1.3.2. We houden ons aan de Nederlandse Reclame Code (NRC)


  • We geven een waarheidsgetrouw beeld van wie we zijn en wat we bieden.
  • We gebruiken geen niet-erkende titels en beloven geen onrealistische resultaten.
  • We spreken met respect over andere opleiders en zetten niet aan tot concurrentie.

Praktijkvoorbeeld

Een gedragsdeskundige neemt contact op met Collectief Draagkracht om zich aan te sluiten als professional. Tijdens het kennismakingsgesprek komt ook TiGO Academy ter sprake. De gedragsdeskundige blijkt op zoek te zijn naar een incompanytraject voor de organisatie waar zij werkzaam is. Samen verkennen we de vraag en ontwikkelen we een professionaliseringstraject op maat. TiGO Academy verzorgt de uitvoering, inclusief training, coaching en kwaliteitsborging.

1.4. Interne kennis van scholing/training

Er is bij TiGO Academy altijd iemand beschikbaar die precies weet hoe elke scholing of training is opgebouwd. Deze rol wordt vervuld door onze bestuurder Marjolein Mulderij. Zij is vanaf de eerste opzet betrokken bij de inhoudelijke en organisatorische ontwikkeling van het aanbod. Ze bewaakt de leerdoelen, de afstemming op de praktijk, de accreditatievereisten en de doelgroepbenadering.

Een belangrijk onderdeel van haar rol is het inhoudelijk kennen van alle programma’s. Dit betekent dat Marjolein kan uitleggen:

  • Wat een deelnemer leert en waarom.
  • Hoe een training is opgebouwd.
  • Of en hoe accreditatie is toegekend.
  • Wat de verwachte leeropbrengst is voor ouders, jongeren of professionals.

Marjolein is niet fysiek aanwezig bij alle bijeenkomsten, maar is wel altijd bereikbaar op trainingsdagen. Zij beantwoordt bijvoorbeeld vragen van deelnemers of trainers over de structuur van het programma, accreditatievereisten of leerdoelen. Wanneer nodig schakelt zij direct met de betreffende trainer of het ondersteuningsteam.

Voorbeeld

Een deelnemer van een SKJ-geaccrediteerde training over de Jeugdwet heeft vlak voor de bijeenkomst nog een vraag over het bijbehorende aantal punten en of een certificaat automatisch wordt verstrekt. De trainer verwijst door naar Marjolein, die direct telefonisch een toelichting geeft en zorgt dat de deelnemer na afloop een schriftelijke bevestiging ontvangt van deelname en accreditatie. Zo garanderen we dat er altijd een deskundig aanspreekpunt beschikbaar is dat inhoudelijk en organisatorisch volledig zicht heeft op elke scholing of training die wij aanbieden.

1.5. Administratie van ons open aanbod

TiGO Academy registreert alle deelnemers zorgvuldig in een beveiligd digitaal systeem. Hierbij leggen we per deelnemer de volgende gegevens vast:

  • Naam, contactgegevens en inschrijfdatum.
  • Voor welke scholing of training iemand zich heeft ingeschreven.
  • De data waarop deelname heeft plaatsgevonden.
  • Of en welk certificaat of bewijs van deelname is verstrekt.
  • Eventuele bijzonderheden, zoals accreditatie of herinschrijving.

Alle gegevens worden opgeslagen volgens de richtlijnen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Alleen geautoriseerde medewerkers hebben toegang tot deze gegevens. We bewaren deze gegevens vanaf de start van een overeenkomst volgens de wettelijke fiscale bewaarplicht (meestal zeven jaar). Zodra de wettelijke bewaartermijn is verstreken, worden de gegevens veilig verwijderd.

Voorbeeld

Een professional heeft in januari 2025 een SKJ-geaccrediteerde training gevolgd. In november 2025 vraagt zij een kopie van het certificaat op. Dankzij het digitale archief kan TiGO Academy het certificaat binnen 24 uur opnieuw aanleveren, inclusief het accreditatienummer en de datum van deelname. Dit waarborgt continuïteit en service.

Voor de aanwezigheid bij klassikale bijeenkomsten maken we gebruik van een gestandaardiseerd aanmeld- en aanwezigheidsformulier. Die worden na de training gescand en digitaal toegevoegd aan het deelnemersdossier. Op verzoek kan een deelnemer altijd inzage krijgen in zijn of haar eigen registratie. We bewaren deze gegevens conform de wettelijke bewaartermijnen.

1.6. Administratie van onze incompanytrainingen

Naast open inschrijvingen verzorgt TiGO Academy ook incompanytrainingen voor zorgorganisaties, onderwijsinstellingen of PGB-teams. De administratie van deze trajecten wordt per opdrachtgever ingericht, met aparte registratiedossiers voor:

  • De naam van de opdrachtgever/organisatie.
  • Afspraken over maatwerk, inhoud, locatie en groepssamenstelling.
  • Trainingsdata en tijden.
  • Inschrijvingen per deelnemer (indien individueel).
  • Groepsaanwezigheid (klassikale lijst).
  • Eventuele accreditaties/bewijs van deelname.
  • Evaluatieformulieren (groepsfeedback of individueel).

Voorbeeld

Een gedragsdeskundige van een jeugdzorginstelling neemt contact op met TiGO Academy voor een incompanytraject over ‘omgaan met trauma bij jongeren’. Samen met de Academy-coördinator wordt het programma samengesteld. Na uitvoering worden de aanwezigheidslijsten en evaluaties per groep verwerkt, en ontvangt de organisatie een samenvattend rapport inclusief deelnamecertificaten per medewerker.

De incompanyregistraties worden gestructureerd opgeslagen onder de naam van de organisatie, voorzien van het jaartal en type training. We archiveren alle documenten veilig volgens de AVG-richtlijnen.

1.7. Reactietermijnen

TiGO Academy reageert snel als je contact met ons opneemt. Of je nu een vraag stelt via e-mail, het contactformulier op onze website of telefonisch: we zorgen dat je binnen drie werkdagen een inhoudelijke reactie ontvangt. Lukt dit even niet omdat er bijvoorbeeld meer uitzoekwerk nodig is? Dan krijg je binnen die termijn een bericht dat we je vraag hebben ontvangen, met een duidelijke toelichting over wanneer je een volledig antwoord kunt verwachten. Deze reactietermijn geldt voor zowel inhoudelijke vragen over het aanbod als voor administratieve of praktische vragen. Hiermee willen we duidelijkheid geven en voorkomen dat je het gevoel hebt ‘in het luchtledige’ te wachten. Persoonlijk contact en goed geïnformeerde deelnemers staan bij ons immers voorop.

Voorbeeld

Stel, je belt met een vraag over de accreditatie van een training waarvoor je je wilt inschrijven. Als we het antwoord niet direct paraat hebben, noteren we je vraag en laten we je binnen drie werkdagen weten wat de status is. Hetzelfde geldt voor vragen over annuleren, aanwezigheid, facturen of het aanvragen van een certificaat.

1.8. Studiebegeleiding en bereikbaarheid

TiGO Academy zorgt ervoor dat je tijdens je leertraject goed wordt begeleid en gemakkelijk contact met ons kunt opnemen. Heb je tijdens of na een scholing/training vragen? Dan staan we voor je klaar. We zijn op werkdagen bereikbaar via e-mail en telefoon. Je krijgt altijd antwoord van iemand die inhoudelijk bij de training betrokken is of snel met de trainer kan schakelen.

Elke scholing/training heeft een vast aanspreekpersoon, meestal de trainer of de coördinator van de Academy. Heb je bijvoorbeeld een vraag over een oefening uit de training of wil je extra uitleg over een onderdeel? Dan kun je direct contact opnemen met deze persoon. Ook als je na afloop van een training in de praktijk ergens tegenaan loopt, kun je ons bellen of mailen voor een korte terugkoppeling of aanvullende toelichting. We zorgen dus dat je niet alleen tijdens, maar ook na de scholing/training het gevoel hebt dat je op ons kunt terugvallen. Zo maken we leren persoonlijk, praktisch en waardevol.

Voorbeeld

Een deelnemer volgt een training over gespreksvoering met jongeren en heeft na afloop een concrete casus waarin hij twijfelt hoe hij de geleerde techniek moet toepassen. Hij stuurt een mailtje en krijgt binnen drie werkdagen een terugkoppeling van de trainer of een korte telefonische toelichting van de coördinator.

1.9. Evaluaties en opvolging

Na afloop van een scholing/training ontvang je als deelnemer een digitale evaluatie. Hierin vragen we je hoe je het programma hebt ervaren, wat er goed ging, wat er beter kan, en of de inhoud aansloot bij jouw verwachtingen en praktijk. Ook vragen we specifiek naar de kwaliteit van de trainer en de toepasbaarheid van de inhoud.

We gebruiken de uitkomsten van deze evaluaties om ons continu te blijven verbeteren. We vinden het belangrijk dat jouw mening telt en zichtbaar wordt omgezet in actie. Als er structurele feedback binnenkomt over bijvoorbeeld tempo, groepsgrootte of werkvormen, nemen we dit mee in de planning en inhoud van volgende edities. Positieve punten gebruiken we om te versterken wat werkt. Zo maken we samen leren steeds beter.

We delen de resultaten van de evaluaties ook met de betrokken trainers. Zo blijven zij zich bewust van hun kwaliteiten en ontwikkelpunten. Dit helpt ze om hun trainingen verder te verfijnen en aan te laten sluiten op de behoeften van de deelnemers.

Voorbeeld

Uit meerdere evaluaties bleek dat deelnemers graag meer tijd willen voor praktijkvoorbeelden en casuïstiek. In reactie hierop hebben we in een volgende ronde van de training extra ruimte ingebouwd voor uitwisseling tussen deelnemers en praktijkoefeningen.

1.9.1. Aanvullende coaching en vroegsignalering voor ouders en jeugdigen

Studiebegeleiding bij TiGO Academy is laagdrempelig en gericht op praktische toepasbaarheid. We streven ernaar dat iedere deelnemer zich gezien, gehoord en geholpen voelt, zowel voor, tijdens als na het leertraject.

Voor jeugd- en gezinsprofessionals kan coaching, intervisie of supervisie worden ingezet bij verdiepingsvragen die voortkomen uit de training of uit de werkpraktijk. Thema’s kunnen zijn: beroepsethiek, werkdruk, reflectie op casuïstiek of professionele ontwikkeling. De intervisie is in een groep. Coaching of supervisie is individueel en op maat. Ze worden afzonderlijk aangeboden en gefactureerd.

Als tijdens een training signalen ontstaan dat er meer aan de hand is, bijvoorbeeld bij jeugdigen, kan TiGO Academy in overleg doorverwijzen naar TiGO Gezinsondersteuning. In dat geval spreken we over vroegsignalering en vroeghulp. Zo kunnen we tijdig ondersteuning of behandeling bieden en escalatie voorkomen.

1.9.2. Aanvullende coaching voor jeugd- en gezinsprofessionals

Als er behoefte aan is, kunnen jeugd- en gezinsprofessionals, ouders en jongeren daarnaast aanvullende coaching ontvangen. Voor professionals gaat het bijvoorbeeld om verdieping op thema’s zoals reflectie, werkdruk of casuïstiek. Voor ouders of jongeren kan het gaan om extra ondersteuning bij het toepassen van het geleerde in hun eigen situatie. De coachingstrajecten worden op maat aangeboden, los van de training, en vallen buiten het standaard trainingsaanbod. Ze worden afzonderlijk gefactureerd.

1.10. Geheimhouding en privacy (AVG)

TiGO Academy gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens van deelnemers, opdrachtgevers en trainers. Alle gegevens die we verzamelen in het kader van scholing, inschrijving, certificering of evaluatie vallen onder de bescherming van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

We verwerken uitsluitend gegevens die nodig zijn voor:

  • Het organiseren en uitvoeren van scholing.
  • Het afgeven van certificaten of accreditatiepunten.
  • Het verbeteren van ons aanbod via evaluaties.
  • Het onderhouden van contact over inhoud of planning.

We slaan de gegevens op in een beveiligd digitaal systeem in Microsoft OneDrive. Deze omgeving is ingericht met beperkte toegang en beveiligd met tweefactorauthenticatie, en wordt alleen beheerd door geautoriseerde medewerkers van TiGO Academy. Mappen zijn per training of doelgroep gestructureerd en voldoen aan de AVG-richtlijnen. Evaluaties worden geanonimiseerd verwerkt en bewaard zolang noodzakelijk voor kwaliteitsdoeleinden.

Alle betrokkenen (medewerkers, docenten, trainers, coaches en intervisiebegeleiders) verklaren bij ondertekening van hun samenwerkingsovereenkomst met TiGO Academy vertrouwelijk om te gaan met informatie van deelnemers of opdrachtgevers. Deze geheimhoudingsverklaring maakt integraal onderdeel uit van de overeenkomst en geldt voor alle mondelinge, schriftelijke en digitale informatie die zij tijdens hun werkzaamheden ontvangen.

Voorbeeld

Een trainer die een intervisietraject begeleidt met professionals uit verschillende organisaties, zorgt ervoor dat individuele casuïstiek uitsluitend in een veilige setting wordt besproken en dat er geen informatie wordt gedeeld buiten de groep. Schriftelijke reflectieverslagen worden versleuteld opgeslagen en niet zonder toestemming doorgestuurd.

De volledige privacyverklaring vind je op www.tigoacademy.nl/privacyverklaring.

2. Docenten, trainers en coaches

TiGO Academy werkt met een betrokken team van zelfstandige professionals: trainers, docenten, coaches en supervisors. Zij verzorgen trainingen, intervisie en coaching op zzp-basis. Deze manier van samenwerken sluit aan bij onze visie op vakmanschap, autonomie en flexibiliteit. Iedere professional werkt op basis van een overeenkomst van opdracht, waarin ook afspraken over gedragscode, geheimhouding en kwaliteit zijn vastgelegd.

We selecteren onze begeleiders zorgvuldig en investeren in hun voorbereiding, begeleiding en evaluatie. Zo zorgen we samen voor een leeromgeving die professioneel, persoonlijk en inspirerend is. We kiezen bewust voor docenten, coaches en supervisors die onze visie delen: leren doe je in verbinding met de praktijk, vanuit vertrouwen en met oog voor groei. Of het nu gaat om een inhoudelijke training, persoonlijke coaching of intervisiebegeleiding, onze begeleiders spelen een cruciale rol in het overbrengen van kennis, het versterken van vaardigheden en het stimuleren van reflectie bij deelnemers.

Iedere trainer die bij TiGO Academy betrokken is, wordt zorgvuldig geselecteerd op vakkennis, didactisch vermogen en aansluiting bij onze doelgroep: (zelfstandig) jeugd- en gezinsprofessionals, ouders, jongeren en kinderen. We investeren in een goede voorbereiding, begeleiding en evaluatie van hun inzet. Zo zorgen we samen voor een leeromgeving die professioneel, persoonlijk en inspirerend is.

2.1. Docentenbegeleiding en instructies

Alle docenten, trainers en coaches die voor TiGO Academy werken, ontvangen vooraf duidelijke instructies over de inhoud, opzet en uitvoering van hun scholingstraject. We zorgen dat zij bekend zijn met onze visie, leerdoelen, doelgroep, communicatievormen en evaluatieprocessen.

Als een trainer of coach (op verzoek van TiGO Academy) zelf een scholingstraject of training ontwikkelt, wordt het materiaal vooraf met ons gedeeld. Zo zorgen we dat de inhoud aansluit bij de kwaliteitsnormen, doelgroep, stijl en missie van TiGO Academy, en dat we als organisatie volledig op de hoogte zijn van wat wordt aangeboden.

We onderhouden regelmatig contact met onze trainers, coaches en docenten en bespreken na afloop van een training of traject de evaluaties en verbeterpunten. Indien gewenst of noodzakelijk bieden we bij- of nascholing aan op inhoud, didactiek of specifieke thema’s (zoals blended learning of gedragsproblematiek).

Bij aanvang van de samenwerking ontvangen zij een informatiepakket met daarin:

  • De opzet van de training of module.
  • Een overzicht van de leerdoelen en werkwijze.
  • Formats voor aanwezigheid, evaluatie en certificering.
  • Instructies over bereikbaarheid, evaluatie en terugkoppeling.
  • De gedragscode.

2.2. Vakinhoudelijke en didactische deskundigheid

TiGO Academy werkt uitsluitend met deskundige en praktijkervaren trainers. Zij beschikken over:

  • Aantoonbare vakinhoudelijke kennis op het gebied waarin zij trainen (zoals de Jeugdwet, beroepsethiek, opvoeding en gedrag).
  • Ervaring met de doelgroep: jeugd- en gezinsprofessionals, ouders of jongeren.
  • Goede didactische vaardigheden: zij kunnen kennis helder overbrengen, omgaan met groepsdynamiek en deelnemers activeren.

Trainers worden geselecteerd op basis van hun cv, referenties, een kennismakingsgesprek en een intake door de Academy-coördinator. We hechten waarde aan het vermogen om theorie te koppelen aan de praktijk, aan een open, respectvolle communicatie en aan het vermogen om deelnemers in hun kracht te zetten. We volgen feedback van deelnemers nauwgezet en gebruiken die om de inzet van trainers bij te sturen of te versterken.

2.3. Aanleveren bij de start van de samenwerking


  • Diploma’s en certificaten: minimaal een hbo-diploma relevant voor het vakgebied (zorg, onderwijs, coaching, psychologie, et cetera), plus eventuele aanvullende scholing of post-hbo-opleidingen.
  • Beroepsregistratie (indien van toepassing): CRKBO voor geregistreerde docenten, NOBCO/LVSC voor erkende coaches en supervisors.
  • Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), indien van toepassing: niet ouder dan twee jaar, gericht op werken met kwetsbare doelgroepen.
  • Actueel cv met relevante werkervaring, doelgroep kennis en didactische ervaring.
  • Ondertekende gedragscode van TiGO Academy, verklaring van professioneel, veilig en respectvol handelen binnen de leeromgeving.
  • Geheimhoudingsverklaring, als onderdeel van de samenwerkingsovereenkomst. Dit is een verplichting tot het vertrouwelijk omgaan met informatie van deelnemers en opdrachtgevers.
  • Referentie(s) of kennismakingsgesprek, voor nieuwe trainers die nog niet eerder met TiGO Academy samenwerkten. Bij voorkeur een inhoudelijke referentie vanuit de zorg, het onderwijs of de jeugdsector.

Deze gegevens controleren we bij aanvang en slaan we veilig op in onze beveiligde administratie. Ze worden jaarlijks geactualiseerd en meegenomen in de contractverlenging of kwaliteitsgesprekken. Zo borgt TiGO Academy een veilige en professionele leeromgeving voor al zijn deelnemers.

2.4. Het team van TiGO Academy

TiGO Academy werkt met een sterk, divers en deskundig team van zelfstandige professionals. Ieder van hen brengt eigen ervaring, vakkennis en persoonlijkheid mee. Wat hen verbindt, is de overtuiging dat leren het meeste effect heeft als het plaatsvindt in verbinding met de praktijk, in een veilige omgeving en met oog voor wat werkt.

Shaira Soekhai

Begeleider 6 (hbo+), docent volwasseneneducatie, trainer
Shaira combineert haar ervaring in het onderwijs met een heldere, toegankelijke manier van trainen. Ze weet mensen te raken en in beweging te krijgen met een aanpak die zowel praktisch als empathisch is. Ze traint jongeren, ouders en professionals in thema’s zoals gedrag, communicatie en veerkracht.

Tahnee Masbaitoeboen

Ervaringsdeskundige hoogbegaafdheid, therapeut, coach en trainer
Tahnee verbindt persoonlijke ervaring met professionele kennis over hoogbegaafdheid, trauma en emotionele ontwikkeling. Ze begeleidt groepen en individuen met aandacht, scherpte en veel ruimte voor reflectie en herkenning.

Etina van der Aar

Mediator, coach en trainer
Etina is sterk in communicatie, samenwerking en het begeleiden van intervisie. Ze wordt regelmatig ingezet bij incompanytrajecten en teamcoaching, waarbij ze rust, helderheid en nieuwe inzichten brengt in het leerproces van groepen.

Marjon Kuipers MSc

Gedragsanalist, profiler, mediator en trainer
Marjon brengt diepgang en structuur in complexe thema’s zoals autisme, gedragsvraagstukken en systeemdynamiek. Haar trainingen zijn onderbouwd, inhoudelijk sterk en afgestemd op de praktijk van ouders en professionals.

Ingrid de Jong MSc

Gedragsanalist, rechtbankmediator, relatietherapeut en trainer
Ingrid is gespecialiseerd in gedrag, relaties en besluitvorming. Ze werkt met ouders, professionals en teams aan thema’s zoals spanningsdynamiek, communicatie en het versterken van verbinding in moeilijke situaties.

Marjolein Mulderij

Oprichter TiGO Academy – coördinator, coach, trainer ondernemersvaardigheden
Marjolein is oprichter van TiGO Academy en de drijvende kracht achter de inhoud en visie. Ze begeleidt ontwikkelingstrajecten, geeft trainingen in zelfstandig ondernemerschap en positionering, en verbindt de inhoud van het scholingsaanbod aan wat er speelt in de praktijk.

Onze trainers zijn meer dan alleen begeleiders van een leerproces. Ze zijn partners in groei, spiegel in de praktijk en bron van inspiratie voor iedereen die zichzelf of zijn vak wil verdiepen. Samen vormen zij het fundament van TiGO Academy.

2.5. Registratie, kwalificaties en vergewisplicht

TiGO Academy stelt duidelijke eisen aan de kwalificaties van de professionals die scholing, coaching of begeleiding verzorgen. Per rol gelden de volgende richtlijnen:

Docenten

  • Hbo- of wo-diploma in het vakgebied (bijvoorbeeld gezondheidszorg en welzijn).
  • Bij voorkeur een tweedegraads lesbevoegdheid voor formeel onderwijs.
  • Praktijkervaring in de zorg- of welzijnssector is een pre.
  • Bij voorkeur een CRKBO-registratie voor docenten.

Trainers

  • Relevante praktijkervaring in het onderwerp van de training.
  • Bij voorkeur post-hbo-scholing in train-de-trainer of didactiek.
  • Een SKJ-registratie, alleen vereist als de training is geaccrediteerd bij de SKJ.
  • Ervaring met interactieve en praktijkgerichte werkvormen.

Coaches

  • Afgeronde coachopleiding op hbo-niveau of hoger.
  • Relevante werkervaring in zorg, welzijn of onderwijs.
  • Bij voorkeur een NOBCO- of LVSC-registratie.
  • Voldoet aan beroepsethische richtlijnen zoals vermeld bij coachingplatforms.

Supervisors

  • Geregistreerd bij LVSC, VGCt, NIP, NVO of NVRG.
  • De Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) erkent alleen supervisors met een registratie in een van deze beroepsregisters voor het begeleiden van SKJ-geaccrediteerde supervisie/intervisie.
  • Mag reflectieverklaringen ondertekenen binnen Mijn SKJ.

TiGO Academy controleert jaarlijks de actualiteit van de aangeleverde documenten. Als aanbieder van scholing aan kwetsbare doelgroepen – zoals jeugdigen, ouders en professionals in de zorg – hanteren wij daarbij ook de vergewisplicht. Dit betekent dat wij bij iedere nieuwe samenwerking actief nagaan of een docent, trainer, coach of supervisor geschikt is voor het werken met deze doelgroepen.

Naast diploma’s en beroepsregistraties vragen wij altijd om een recente Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), controleren wij referenties en leggen wij afspraken vast in de samenwerkingsovereenkomst. Zo borgen wij een veilige, professionele leeromgeving voor al onze deelnemers. Alleen professionals die aan deze kwaliteitscriteria voldoen, worden ingezet bij geaccrediteerde trainingen of trajecten voor professionele ontwikkeling.

2.6. Gedrags- en beroepscode

2.6.1. Gedragscode TiGO Academy

Onze docenten, trainers, coaches en supervisors onderschrijven de professionele gedragscode van TiGO Academy. Die vormt de basis voor professioneel en integer handelen binnen onze leeromgeving. De gedragscode richt zich op het creëren van een respectvolle, veilige en inclusieve leeromgeving voor alle deelnemers en op zorgvuldig en verantwoordelijk omgaan met inhoud, relaties en interactie binnen het leertraject.

De gedragscode is gebaseerd op de volgende kernwaarden:

  • Respect en veiligheid in de leeromgeving.
  • Vertrouwelijkheid in de omgang met informatie en personen.
  • Vakinhoudelijk en professioneel verantwoord handelen.
  • Reflectie op eigen handelen en openheid voor feedback.
  • Integer en transparant omgaan met leerrelaties en grenzen.

De gedragscode maakt integraal deel uit van de samenwerkingsovereenkomst en wordt toegelicht bij de start van de samenwerking. Iedere professional verklaart zich hiermee akkoord en conformeert zich aan de inhoud. Bij signalen van ongewenst gedrag of klachten wordt de gedragscode als toetsingskader gebruikt. Bij structurele of ernstige schendingen kan de samenwerking worden opgeschort of beëindigd. We hechten sterk aan veiligheid, vertrouwen en professionele integriteit, ook in de samenwerking met onze externe begeleiders.

2.6.2. Beroepscode TiGO Academy

Daarnaast houdt iedere docent, coach, trainer of supervisor zich aan de beroepscode die geldt binnen zijn of haar vakgebied, zoals:

  • De beroepscode van de NOBCO voor coaches.
  • De ethische gedragscode van de LVSC voor supervisors en begeleiders.
  • De docentcode of gedragscode van CRKBO-geregistreerde docenten.
  • De beroepscodes van NIP, NVO of andere erkende vakorganisaties.

Deze beroepscodes bevatten aanvullende richtlijnen over integriteit, verantwoordelijkheid, beroepsethiek en cliëntgericht werken. TiGO Academy verwacht dat zijn begeleiders niet alleen handelen in overeenstemming met onze gedragscode, maar ook met de professionele standaarden van hun eigen beroepspraktijk.

3. Voorlichting

3.1. Transparantie in cursusinformatie

TiGO Academy streeft naar volledige transparantie in de informatie die wij geven over onze trainingen en scholingstrajecten. Op www.tigoacademy.nl vinden deelnemers alle noodzakelijke informatie: inhoud, duur, doelgroep, kosten, accreditaties en locatie. Als informatie nog niet definitief is (zoals de startdatum), geven we dit duidelijk aan en kunnen geïnteresseerden hun interesse kenbaar maken.

3.2. Titel, inhoud en niveau

Iedere scholing, verzorgd door een docent, trainer, coach of supervisor, heeft een heldere titel die aansluit bij de inhoud. Die inhoud beschrijven we aan de hand van thema’s, leerdoelen en de werkwijze. Daarbij lichten we ook het niveau toe, bijvoorbeeld of de scholing geschikt is voor starters, ervaren professionals of ouders met basiskennis.

3.3. Duur, doelgroep en aanvangsniveau

Bij elke training en elk begeleidingstraject staat aangegeven hoeveel bijeenkomsten er zijn, hoeveel uur een bijeenkomst duurt en wat de totale studieduur is. Ook benoemen we wie de doelgroep is (bijvoorbeeld jeugd- en gezinsprofessionals, ouders of jongeren). Vakinhoudelijke scholing en intervisie is bij TiGO Academy altijd afgestemd op hbo-niveau of hoger, passend bij het werkveld van de professional en het instapniveau dat wenselijk is voor een goede aansluiting. Als voorkennis vereist is, wordt dit vermeld.

De trainingen en coachtrajecten voor ouders, jongeren en kinderen zijn laagdrempelig van opzet en worden afgestemd op de behoefte en het niveau van de betreffende doelgroep. We zorgen dat de inhoud en werkwijze passen bij de leefwereld van ouders of jeugdigen, zodat zij zich veilig voelen en actief kunnen meedoen.

3.4. Studiebelasting en vrijstellingen

De studiebelasting bestaat uit het aantal lesuren en – indien van toepassing – de verwachte zelfstudie. Dit wordt per training vooraf aangegeven. TiGO Academy werkt niet met vrijstellingen, omdat iedere training als zelfstandig traject wordt aangeboden. Als er overlap is met eerdere scholing, kan dit wel in overleg worden besproken voor maatwerk.

3.5. Examens en kwalificaties

TiGO Academy werkt overwegend met trainingen zonder examenverplichting. Als een training wel wordt afgesloten met een toets of opdracht, staat dit duidelijk vermeld. In dat geval worden ook de beoordelingscriteria vooraf gedeeld. Deelnemers ontvangen altijd een certificaat of bewijs van deelname; bij accreditatie vermelden we ook de bijbehorende registratiepunten.

3.6. Materiaal, voorwaarden en kosten

Bij inschrijving wordt duidelijk wat de deelnemer van ons ontvangt: lesmateriaal, reader, werkbladen of toegang tot een online leeromgeving. Eventuele kosten zijn altijd vooraf inzichtelijk. Ook de voorwaarden voor inschrijving, annulering of verplaatsing worden vermeld bij het cursusaanbod. TiGO Academy werkt met een transparante offerte en een deelnemersovereenkomst.

3.7. Civiel effect en EVC-waardigheid

De trainingen en begeleidingen van TiGO Academy zijn niet gericht op het behalen van wettelijk erkende diploma’s, maar op deskundigheidsbevordering en praktijkgerichte scholing. Onze trainingen hebben als doel om deelnemers te versterken in hun vak, opvoedvaardigheden of samenwerking. Hoewel onze trainingen niet EVC-gecertificeerd zijn, sluiten ze wel aan bij competenties zoals benoemd in de beroepsprofielen van onder andere de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) en de beroepsstandaarden binnen zorg en welzijn.

4. Contract en voorwaarden

4.1. Transparantie contracten en voorwaarden

Na inschrijving ontvangt de deelnemer automatisch een bevestigingsmail van deelname. Die vermeld onder andere:

  • De titel en data van de training.
  • Dat de training definitief wordt bevestigd zodra doorgang zeker is.
  • Dat aanvullende informatie over locatie, tijd en voorbereiding volgt.
  • Informatie over de facturatie en aanmelding.

4.2. Contractuele onderdelen

Als doorgang zeker is, ontvangt de deelnemer van TiGO Academy een deelnemersovereenkomst. In de overeenkomst staat het volgende vermeld:

  • Titel en inhoud van de training of begeleiding.
  • Aantal bijeenkomsten en totale duur.
  • Kosten en betaalwijze (factuur, betaling vooraf).
  • Vermelding van accreditatie (indien van toepassing).
  • Rechten en plichten van deelnemer en aanbieder.

Voor incompanytrajecten en maatwerk worden aparte offertes en opdrachtbevestigingen opgesteld. Hierin staan ook eventuele reiskosten, de voorbereidingstijd en locatieafspraken vermeld.

4.3. Bedenktijd, eigendom en restitutiebeleid

Voor ons open aanbod geldt een bedenktijd van veertien dagen na inschrijving. Annuleren binnen deze termijn is kosteloos, mits de training nog niet is gestart. Bij annulering na deze termijn of bij afwezigheid zonder bericht kan restitutie worden geweigerd. Voor incompanytrajecten gelden annuleringsvoorwaarden zoals afgesproken in de algemene voorwaarden, offerte en/of factuur.

Studiemateriaal blijft intellectueel eigendom van TiGO Academy, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Delen, verspreiden of vermenigvuldigen van materiaal zonder toestemming is niet toegestaan.

4.4. Copyright en eigendomsrechten studiemateriaal

Alle leermiddelen die door, voor of namens TiGO Academy ontwikkeld zijn, zoals readers, slides, werkvormen en formats, vallen onder auteursrecht. Het gebruik van dit materiaal is uitsluitend bedoeld voor persoonlijk gebruik tijdens de training of begeleiding.

Professionals die zelfstandig materiaal ontwikkelen in opdracht van TiGO Academy, stemmen er bij aanvang mee in dat TiGO Academy het recht heeft dit materiaal te gebruiken, aan te passen of opnieuw in te zetten, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

4.5. Bewijs van deelname

Na het succesvol afronden van een training, coachingstraject of begeleide intervisie ontvangt iedere deelnemer een certificaat of bewijs van deelname. Dit verstrekken we onder de voorwaarde dat de deelnemer actief heeft deelgenomen en, indien van toepassing, de training volledig heeft doorlopen.

5. Uitvoering

5.1. Instructies in lesmateriaal

Het lesmateriaal van TiGO Academy is zorgvuldig opgebouwd met duidelijke instructies voor zowel de trainer als de deelnemer. In elke reader, werkmap of digitale leeromgeving staat helder omschreven wat de leerdoelen zijn, welke opdrachten worden verwacht en hoe de bijeenkomst of het traject is opgebouwd. Bij trainingen waarin we oefeningen of groepsopdrachten gebruiken, wordt dit visueel en stapsgewijs uitgelegd. Deelnemers kunnen het materiaal zelfstandig doornemen ter voorbereiding of herhaling.

Als deelnemers voorafgaand aan de training of coaching opdrachten moeten maken, gebeurt dit momenteel per e-mail. In een volgende fase zal TiGO Academy deelnemers voorzien van persoonlijke inloggegevens voor een beveiligde omgeving op de website. Hier kunnen zij het trainingsmateriaal digitaal inzien, opdrachten downloaden of direct online invullen en indienen.

Bij fysieke trainingen ontvangen deelnemers vooraf praktische informatie over de voorbereiding, eventueel digitaal werkmateriaal dat zij zelf kunnen uitprinten, de locatie van de training en de exacte tijden van aanvang en afronding. Deze informatie wordt per e-mail verstuurd en indien van toepassing toegelicht bij de start van het traject.

5.2. E-learningfaciliteiten en toegang

Voor trainingen die (deels) online worden aangeboden of ondersteund, is TiGO Academy voornemens om in de toekomst gebruik te maken van een beveiligd leerplatform. Op dit moment ontvangen deelnemers het trainingsmateriaal en eventuele opdrachten nog per e-mail. Deze materialen zijn bedoeld ter voorbereiding op de training en worden overzichtelijk en tijdig aangeleverd. In de toekomst zullen deelnemers via een persoonlijke inlog toegang krijgen tot een digitale leeromgeving waarin zij het materiaal kunnen inzien, opdrachten kunnen downloaden en eventueel digitaal kunnen inleveren.

Voorbeeld van digitale voorbereiding

Deelnemers ontvangen per e-mail een overzicht met praktische informatie zoals data, tijd, trainer en inloggegevens (bijvoorbeeld voor Zoom). Ook verwijzen we hierin naar de website waar het voorbereidingsmateriaal staat. Deelnemers krijgen vooraf instructies over hoe zij zich technisch kunnen voorbereiden en wat ze moeten doornemen. Eventuele opdrachten, werkkaarten en bronnen delen we vooraf via een link met wachtwoord.

5.3. Monitoring voortgang en back-upbegeleiding

Tijdens trainingen en trajecten wordt de voortgang op verschillende manieren gevolgd. Bij fysieke bijeenkomsten is aanwezigheid verplicht en wordt deze geregistreerd. Bij ‘blended’ of online leren kijken we naar inlogmomenten, voltooiing van modules en ingevulde opdrachten. Indien nodig of wenselijk biedt TiGO Academy aanvullende ondersteuning via e-mail, telefonisch contact of korte coachingsmomenten. Trainers en coördinatoren stemmen samen af wanneer extra begeleiding nodig is.

Na afloop van de training ontvangt iedere deelnemer een bewijs van deelname.

6. Examinering

6.1. Beoordelingskaders en examenvorm

De trainingen voor ouders, jongeren en kinderen, en voor jeugd- en gezinsprofessionals op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en ondernemersvaardigheden worden afgesloten met een certificaat op basis van aanwezigheid, reflectie en actieve deelname.

De vakinhoudelijke scholing voor jeugd- en gezinsprofessionals wordt waar mogelijk geaccrediteerd via de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). Hiervoor zijn twee routes mogelijk:

  • SKJ-accreditatie via TiGO Academy: de scholing wordt door TiGO Academy vooraf bij SKJ ingediend. De accreditatiepunten zijn op voorhand bekend en deelnemers krijgen na afloop een certificaat met het juiste SKJ-puntenaantal.
  • Individuele accreditatie door de deelnemer: als een scholing (nog) niet is geaccrediteerd, kan de deelnemer bij SKJ zelf een verzoek tot accreditatie indienen voor behoud van de eigen registratie. Ter ondersteuning van de aanvraag verstrekt TiGO Academy in dat geval een inhoudelijke omschrijving van de training, inclusief leerdoelen, programma en bewijs van deelname.

De beoordelingscriteria worden vooraf duidelijk gecommuniceerd en sluiten aan op de leerdoelen van het betreffende traject. Voorbeelden van criteria zijn: actieve deelname aan groepsopdrachten, aanwezigheid bij minimaal 90 procent van de bijeenkomsten, het inleveren van reflectieopdrachten of casusanalyses en het tonen van professioneel gedrag tijdens oefeningen. De beoordeling gebeurt door de betreffende docent, trainer, coach of begeleider op basis van transparante, vooraf afgesproken criteria en toetsvormen die passen bij het type scholing.

6.2. Onafhankelijke toetsing

TiGO Academy werkt in principe niet met externe toetscommissies of onafhankelijke examinatoren, tenzij dit voor accreditatie of beroepsregistratie vereist is. Als een externe toetsing vereist is (bijvoorbeeld bij SKJ-herregistratie), wordt dit vooraf duidelijk aangegeven en zorgvuldig ingericht.

6.3. Informatie bij zakken en herkansing

Bij trainingen met een opdracht of eindtoets ontvangen deelnemers duidelijke terugkoppeling als niet volledig aan de criteria is voldaan. We kijken dan naar een passende vorm van herkansing of aanvulling. De mogelijkheid tot herkansing wordt vooraf benoemd en afgestemd op het type scholingstraject.

6.4. Format en instructie examenvragen

Voor trainingen waarin we gebruikmaken van een toets of schriftelijke opdracht, ontwikkelt TiGO Academy formats en voorbeeldvragen. Die sluiten aan bij de leerdoelen en didactische werkvormen van de scholing. De trainer ontvangt instructies over toetsvorm, feedbackmomenten en wijze van beoordeling.

7. Klachtenregeling

7.1. Openbaarheid en vindbaarheid klachtenprocedure

TiGO Academy vindt het belangrijk dat deelnemers en opdrachtgevers zich veilig voelen om een klacht te uiten. De klachtenprocedure is openbaar en terug te vinden op de website www.tigoacademy.nl (zie pagina Klachtenprocedure). Ook in het aanmeldproces en in de bevestigingsmail verwijzen we hiernaar.

TiGO Academy is aangesloten bij de Nederlandse Orde van Beroepstrainers (NOBTRA). Hiermee onderschrijven wij hun gedragscode. Indien van toepassing maken we gebruik van hun onafhankelijke klachtencommissie.

Bepalingen klachtenprocedure:

  • Klachten over verrichte werkzaamheden moeten binnen acht dagen na ontdekking doch uiterlijk binnen veertien dagen na afronding van de training schriftelijk worden gemeld.
  • De klacht moet zo concreet mogelijk worden omschreven, zodat TiGO Academy adequaat kan reageren.
  • TiGO Academy behandelt de klacht binnen vier weken. Als er meer tijd nodig is, ontvangt de indiener hierover bericht met onderbouwing en een nieuwe termijn.
  • Klachten worden door TiGO Academy vertrouwelijk behandeld.
  • Als een klacht gegrond is, zal TiGO Academy het tekort zo mogelijk herstellen of in overleg een passende oplossing bieden.
  • Als partijen er samen niet uitkomen, kan de indiener zich wenden tot de klachtencommissie van de NOBTRA. De uitspraak van deze commissie is bindend voor TiGO Academy en wordt zo spoedig mogelijk opgevolgd.
  • Klachten worden schriftelijk vastgelegd en minimaal twee jaar bewaard.

7.2. Vertrouwelijke behandeling en termijnen

TiGO Academy behandelt iedere klacht vertrouwelijk. Alleen direct betrokkenen binnen TiGO Academy worden geïnformeerd. Binnen vijf werkdagen ontvangt de indiener een bevestiging van ontvangst en binnen twee weken een inhoudelijke reactie of voorstel tot gesprek. Als er meer tijd nodig is voor een zorgvuldige afhandeling, melden we dit.

7.3. Beroepsmogelijkheid bij onafhankelijke derde

Als de indiener van de klacht zich niet kan vinden in de geboden oplossing, kan hij of zij zich wenden tot een onafhankelijke derde partij. TiGO Academy werkt samen met een externe klachtenfunctionaris. De gegevens hiervan worden op verzoek verstrekt.

7.4. Registratie en bewaartermijn klachten

Een goede klachtenprocedure biedt deelnemers en opdrachtgevers de zekerheid dat hun ervaring serieus wordt genomen en dat er ruimte is voor herstel en verbetering. TiGO Academy beschouwt klachten als een kans om de kwaliteit van ons aanbod en onze werkwijze te versterken. De klachtenprocedure is laagdrempelig, transparant en zorgvuldig ingericht. We werken hierin volgens de richtlijnen van de NOBTRA. Klachten en de wijze van afhandeling worden twee jaar bewaard.

Voorbeeld

Een deelnemer aan een training voelt zich onvoldoende gehoord bij het bespreken van een casus. Ze meldt dit per e-mail. Binnen drie dagen ontvangt ze een bevestiging en wordt ze uitgenodigd voor een telefonisch gesprek. In overleg met de trainer en coördinator wordt de situatie besproken en hersteld. De deelnemer waardeert de opvolging en ervaart alsnog ruimte en erkenning. Intern wordt deze situatie gebruikt om teamreflectie in te bouwen bij gevoelige thema’s.